Retourtraject

Bij Steeds Voldoende geloven we dat iedere leerling de kans verdient om opnieuw te beginnen. Ons Retourtraject (voorheen bekend als Rebound) biedt een tijdelijke, intensieve voorziening voor leerlingen die in het reguliere onderwijs vastlopen door gedrag, motivatie of ontwikkelingsproblemen. Het doel is helder: de leerling keert terug naar de school van herkomst, sterker en beter in balans dan voorheen.

Wanneer een Retourtraject?

Soms vertoont een leerling gedrag dat in het reguliere onderwijs niet meer te hanteren is. Dit kan leiden tot verstoringen in de klas, een negatieve invloed op medeleerlingen en grote druk op docenten. Wanneer gesprekken met ouders, interventies vanuit school en disciplinaire maatregelen geen blijvende verbetering opleveren, kan er sprake zijn van hardnekkige gedragsproblemen. In overleg met ouders, school en andere betrokkenen kan dan worden gekozen voor een tijdelijke plaatsing binnen het Retourtraject.

Tijdens het traject blijft de leerling ingeschreven op de school van herkomst.

Het doel van het Retourtraject

Het Retourtraject geeft leerlingen de kans om opnieuw grip te krijgen op hun schoolloopbaan. In een veilige en motiverende omgeving werken zij intensief aan het verbeteren van hun gedrag, het vergroten van hun motivatie, het herstellen van structuur en ritme en het behalen van hun onderwijsdoelen. Stap voor stap ontdekken zij wat wél werkt en bouwen zij aan het vertrouwen dat nodig is om weer succesvol aan te sluiten op school.

  • weer grip op gedrag en motivatie;
  • herstel van structuur, ritme en balans;
  • voorbereid en zelfverzekerd terugkeren naar school.

Wanneer de ontwikkeling zichtbaar is, keren leerlingen geleidelijk en goed voorbereid terug naar hun stamschool. Steeds Voldoende begeleidt deze overgang nauwkeurig, zodat de terugkeer niet alleen soepel verloopt, maar ook blijvend succesvol is.

Gedragstraining en onderwijs in balans

Binnen het Retourtraject staat de combinatie van gedragstraining en onderwijs centraal. Deze twee pijlers versterken elkaar en brengen de leerling stap voor stap weer in balans. Leerlingen ontvangen voortdurende, gerichte feedback op hun gedrag en werken aan persoonlijke leer- en gedragsdoelen. In regelmatige individuele coachingsgesprekken vergroten zij hun inzicht, reflecteren zij op hun keuzes en leren zij verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. Zo ontstaat groei, bewustzijn en motivatie om weer succesvol aan te sluiten in het onderwijs.

Duidelijke structuur en persoonlijke aandacht

Het Retourtraject biedt een vaste en voorspelbare structuur die rust en duidelijkheid creëert. Er gelden heldere gedragsregels en wanneer afspraken niet worden nagekomen, wordt dit direct en constructief besproken. De groepen zijn klein en vaak begeleid door twee professionals, waardoor er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht, directe ondersteuning en intensieve coaching. Deze aanpak zorgt ervoor dat iedere leerling zich gezien voelt en gericht kan werken aan ontwikkeling.

Onderwijs en sport als basis

Tijdens het traject werkt de leerling door aan schooltaken om achterstand te voorkomen. Wij ontvangen het lesmateriaal en de toetsen van de stamschool, plannen deze samen met de leerling in en sturen de gemaakte toetsen na afloop terug. Zo blijft de voortgang helder voor zowel leerling als school. Sport is daarnaast een vast onderdeel van het programma.

Onderwijs

Door nauw samen te werken met de stamschool blijft de leerling volledig aangesloten op het reguliere onderwijs. Op deze manier blijft er duidelijk overzicht in de gestelde leerdoelen en de voortgang, en wordt voorkomen dat de leerling onnodige achterstanden oploopt. De samenwerking zorgt ervoor dat onderwijs en ondersteuning naadloos op elkaar aansluiten.

Sport

Sport helpt leerlingen om hun energie op een gezonde manier te reguleren en met meer rust en focus deel te nemen aan het programma. Daarnaast versterkt sport het zelfvertrouwen doordat leerlingen successen ervaren en ontdekken wat ze kunnen. Ook ontwikkelen zij belangrijke sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en respectvol omgaan met anderen.

Door deze combinatie ontstaat een krachtige basis voor groei — zowel cognitief als sociaal-emotioneel.

Hoe verloopt het Retourtraject?

Het Retourtraject is opgebouwd in duidelijke stappen. Leerlingen worden niet in één keer teruggeplaatst, maar bouwen stap voor stap aan gedrag, motivatie en een duurzame terugkeer naar school. Hieronder zie je in grote lijnen hoe dit traject verloopt.

Aanmelding

De school, vaak samen met ouders en eventueel andere betrokkenen, meldt de leerling aan voor het Retourtraject. We bekijken of het traject passend is en welke doelen centraal moeten staan.

Let op: Het Retourtraject is altijd maatwerkgericht. De hierboven beschreven weken zijn een richtlijn. Soms gaat het sneller, soms langzamer. Bij een terugval, veranderende thuissituatie of extra ondersteuningsbehoefte passen we het tempo aan. De veiligheid en ontwikkelruimte van de leerling staan centraal, niet de planning.

Terug naar school, sterker dan ooit

  • met hernieuwd vertrouwen,
  • met sterkere vaardigheden,
  • met meer inzicht in hun eigen gedrag,
  • en met een positieve blik op hun toekomst.

Bij Steeds Voldoende draait alles om perspectief, groei en vertrouwen. Wij zorgen ervoor dat leerlingen niet alleen terugkeren naar school, maar vooral verder kunnen bouwen aan een toekomst waarin zij wél tot hun recht komen.