Het jaar van de groep

Ook dit schooljaar houden wij jullie graag op de hoogte van wat er afgelopen schooljaar is gebeurd en wat SteedsVoldoende heeft betekent voor het onderwijs. Afgelopen schooljaar was het jaar van wel of geen lockdown, herstellen, stabiliseren, vertrouwen, achterstanden, sociale emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen en collega’s. Wij hebben al deze elementen meegenomen in de uitvoering van onze werkzaamheden, zonder het onderwijs uit het oog te verliezen.


Ook dit schooljaar hebben wij leerlingen begeleid waarvan hulpverlening vond dat zorg leidend is of de school zei: “wij zijn handelingsverlegen”, wisten wij het onderwijs bij deze leerlingen levend te houden. Het leed waar ze meelopen, of zoals wij dat noemen: “Wij leren ze om te gaan met hun eigen shit”. De behandeling die wij ze geven is niet hoe zielig onze leerlingen zijn. Wij laten ze successen ervaren/opdoen door ze te zien, door van het behalen van goede resultaten, dat ze meetellen, een normaal gesprek kunnen voeren met het onderwijspersoneel, leren dat er grenzen zijn, dat ze op school zitten en dat onze leerlingen voornamelijk niet ‘bijzonder’ zijn.

Wij zien geen spoken op de laders, noch op de straat(cultuur) of het onderwijs bewapenen tegen drillrap groepen. Wij brengen veiligheid terug de scholen in en onze leerlingen mogen op zoektocht naar hun identiteit – zolang het binnen de grenzen blijft – omdat het nog jongeren zijn. Het is aan ons om de jeugd hierin te begeleiden en we laten ons niet leiden door de jeugd.

We zullen dit schooljaar wederom deze aanpak in het kader van “HET JAAR VAN DE GROEP!” voortzetten.

Wij proberen de regie weer terug te brengen naar de scholen.

Hieronder een impressie in beeld gebracht van het afgelopen schooljaar

#school#succes#backtowork